Kiev

31 maart 2019 - Kiev, Oekraïne

Ruim een drie- tot viertal maanden op voorhand hadden we onze vliegtickets geboekt bij Ukraine International Airlines, 3 overnachtingen bij Hotel Ukraine, vervoer luchthaven-hotel en terug bij Lingo Taxi en een ‘Czernobyl- eendagstour’ bij SoloEast Travel.

De vlucht vanuit Brussel had 1 uur vertraging, en bij aankomst in ons hotel blijkt dat de economykamer zeer gedateerd is en met 2 apart geplaatste eenpersoonsbedden (hebben voor de eerste nacht dan een betaalde upgrade gedaan naar een suite, en de twee volgende nachten een betere standaardkamer genomen met kleine toeslag).

Dit statige hotel is zeer centraal gelegen aan het onafhankelijkheidsplein, dat tengevolge van enkele monumenten ter herdenking van slachtoffers een diepe indruk nalaat.

Er is vlakbij een ondergronds shoppingcenter, een Mc Donalds en alle toeristische bezienswaardigheden (Sint-Sofiakathedraal, Sint-Michielsklooster, Sint-Andreaskerk, de rivier met promenade en een kabellift zijn in de omgeving gelegen en te voet bereikbaar. Het viel ons op dat - ondanks zonnig en warm lenteweer (18 graden) je werkelijk GEEN terrasjes buiten vond en dus steeds binnen moest gaan zitten tenzij je gewoon buiten op een bankje zou gaan zitten.

Eten en drinken is (naar onze normen) goedkoop in Oekraïne, maar zowat alle andere zaken (kledij, smartphones, ...) kosten daarentegen hetzelfde als bij ons.

De begeleide tour naar Tsjernobyl was zondermeer een aanrader: een uitstap van ruim 12 uren (busrit inclusief) met bezoek aan onderandere enkele monumenten, spookstad pripryat, (de ondertussen overkoepelde sarcofaag van) reactor 4 en aan een gigantische spionageantenne.  De gids was tijdens ons bezoek Anastasia en de chauffeur Sergiy, zij deden dit uitstekend en gaven iedereen een goed gevoel!

Qua vervoer bleken de chauffeurs van Elit Taxi ons telkens het eerlijkst over de prijs en het vriendelijkst, daar waar anderen onmiddellijk meer durfden te vragen.  Ik zou dan ook deze voor al uw verplaatsingen - ook die van en/of naar de luchthaven - aanbevelen want bij de terugrit met Lingo Taxi naar de luchthaven hadden we een onvoorstelbare boerse en klantonvriendelijke chauffeur (in tegenstelling tot de chauffeur van de heenrit naar ons hotel).